A web developr's notes

یادداشت های یک توسعه دهنده وب

یادداشت های یک توسعه دهنده وب

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

توانایی جذب بازدیدکننده در طراحی سایت یکی از مهمترین عوامل موفقیت می باشد. زمانی که بازدید کنندگان وارد صفحه اول سایت شما می شوند، فقط چند ثانیه فرصت دارید تا آن ها را متقاعد به ماندن کنید!

با ما همراه باشید تا سه راهنمایی در مورد طراحی سایت به شما بکنیم:

 

شعار یا گزاره فروش منحصر به فرد (USP)

شما باید فوراً بعد از لوگوی شرکت، یک شعار یا گزاره فروش منحصر به فرد یا به بیان انگلیسی Unique Selling Proposition داشته باشید. این شعار پیام کمپانی و پیام فروش شما را منتقل می کند و می تواند سهم مؤثری در فروش داشته باشد. در حقیقت آن یک پیام بازرگانی خواهد بود:

با هم نگاهی به چند شعار معروف بیاندازیم:

- amazon.com  بزرگترین کتابفروشی دنیا

- BMW.com ماشینی رانندگی نهایی

- McDonald’s ما عاشق تماشای لبخند شما هستیم

همانطور که می بینید شعارها الزاماً کاملاً درست نیستند، آیا بی.ام.دابلیو واقعاً اتومبیل رانندگی نهایی است؟ خب این یک عقیده است، مخالف دارد، موافق هم دارد، اما صد در صد درست یا غلط نیست!

 

در ادامه چند نکته برای ساختن شعار برای شما داریم:

- شعار های دیگران را نگاه کنید، شاید رمز موفقیت آنها در شعارشان باشد.

- شعار شما باید ساده، موجز، روشن و قابل فهم باشد و پیام بازرگانی شما را پوشش دهد.

- یک شعار بین المللی بسازید تا مخاطبین بین المللی آن را درک کنند.

- شعاری بسازید که با لوگوی شما ارتباط معنایی داشته باشد.

- از فعل های معلوم استفاده کنید.

- وقتی یک شعار برای پیام بازرگانی خود می سازید، آن را فقط به این دلیل که از آن خسته شده اید، تغییر ندهید، شعارهای معروف  برای سالها به قوت خود باقی می مانند.

- هنگام ساخت شعار نگاهی به فرهنگ لغات بیاندازید، شاید آنجا واژه مناسبی پیدا کنید!

 شعار در طراحی سایت

پیام خوش آمد گویی

 اگر وبسایت شما توضیحی نیست، باید در هنگام طراحی سایت، جایی برای پیام خوش آمد گویی تعبیه کنید، پیامی که ساده، موجز و شفاف باشد و کاملاً قابل فهم باشد.

این پیام می تواند به شکل های زیر باشد:

- ترویج پیشنهاد فروش ویژه سایت شما

- توضیح وبسایت شما

- یک لیست سه تا پنج نکته از موارد مهم فعالیت شما

 

استفاده موثر از تگ Title

سعی کنید هنگام طراحی سایت، در تگ title که در قسمت <head> از html شما قرار دارد، شعار خود را نیز لحاظ کنید، این باعث می شود زمانی که کاربران صفحه وب شما را bookmark می کنند، شعار شما نیز در bookmark آن ها ذخیره شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۱
حمیدرضا عباسی

خیلی اوقات در طراحی سایت، اشتباهات فاحش در طراحی صفحه اصلی وجود دارد، مطمئن شوید اشتباهاتی که در ادامه ذکر می کنیم، از طراحی شما دور می باشد:

 

تبلیغات با بنر بزرگ

خب یک بنر بزرگ تبلیغاتی معمولاً در حدود 468X60 پیکسل است، معمولاً صاحبان تبلیغ ترجیح می دهند تبلیعات هنگام طراحی سایت در بالای صفحه و یا نزدیک به آن قرار گیرد.

با این حال قرار دادن یک بنر بزرگ در طراحی سایت ها اشکالاتی را به همراه دارد:

- افزایش زمان دانلود صفحه: بالا رفتن حجم تصاویر با بزرگتر شدن اندازه آن ها، می تواند اشکالات اساسی به طراحی سایت شما وارد کند و زمان لودینگ صفحه را به طور چشمگیری افزایش دهد.

- پایین تر بردن قسمت شروع اصلی صفحه: بهترین قسمت از یک سایت، بالاترین بخش از صفحه اصلی است که در طراحی سایت نگاه ویژه ای به آن می شود. زمانی که تبلیغات جای این بخش را می گیرد، ضرر بزرگی به طراحی شما وارد می گردد.

- خب تبلیغات در بالای صفحه اصلی حکم یک شمشیر دو لبه را نیز برای شما دارد، تبلیغی که در بالای صفحه اصلی سایت طراحی شده قرار می گیرد، می تواند به معنی اسپانسر سایت شما قلمداد شود و بازدید کننده به کلیک روی آن علاقه پیدا کند. پس از یک سو این امکان وجود دارد که کاربر با کلیک بر روی تبلیغ برای همیشه سایت شما را ترک کند و از سوی دیگر ممکن است تبلیغ را نادیده بگیرد و به کاوش در سایت بپردازد. با این حساب طراحی سایت شما سر یک دو راهی قرار می گیرد: تمرکز روی تبلیغ و یا تمرکز روی کاوش در سایت؟

 

دکمه های تبلیغاتی اضافی

منظورمان همان بنر های با اندازه تقریبی 88 در 31 است. آیا تا بحال شده که بین دو نیمه در یک مسابقه فوتبال جلوی تلویزیون بنشینید؟ مطمئناً کارهایی دارید که باید انجام دهید! اگر به شما بگویند که تنها سی ثانیه تبلیغ داریم و باقی تحلیل و آنالیز بازی است چطور؟ آیا سعی نمی کنید خود را به آن برسانید؟

تبلیغات در سایت ها هم اینگونه است، طراحی سایت با یک تبلیغ تأثیر بیشتر و محسوس تری دارد. هر چه به تعداد آگهی های شما اضافه شود، ارزش تبلیغ ها و در عین حال ارزش آن صفحه از سایت شما نیز کمتر می شود. تبلیغ های زیاد علاوه بر آنکه سرعت لود را زیاد می کنند می توانند موجب بهم ریختگی اعصاب نیز بشوند، صفحه ای را در نظر بگیرید که 15 آگهی متحرک دائم در حال چشمک زدن و تغییر هستند، چه تضمینی وجود دارد که آنجا بمانید. طراح سایتباید روی این مسائل حساس باشد!

 

محتوای بیش از حد!

بعضی از طراحان وب سعی می کنند تمامی نکته ها و آیتم ها را هنگام طراحی سایت در صفحه اصلی، بگنجانند. پیشنهاد می کنیم در این کار زیاده روی نکنید!

بسیار مؤثر است که طراحی سایت شما برای صفحه اصلی، تنها روی پنج یا شش مورد از مهم ترین عناصر سایت شما تمرکز داشته باشد. در ادامه چهار دلیل برای صحت این گفته ذکر می کنیم:

1. زمان دانلود: سایت را طوری طراحی کنید که تا 8 ثانیه صفحه اصلی آن لود شود. بیشتر کاربران بیش از 8 ثانیه تحمل ندارند!

2. کاهش خوانایی: کاربران محتوای را در ذهن خود با کلمات کلیدی فیلتر و کد می کنند. بیش از دو پاراگراف متن آسیب جدی به این فیلترینگ وارد می کند.

3. گزینه های بیش از حد: همه لینک های خود را کیلویی در صفحه اصلی خالی نکنید، گشت و گذار در وب باید راحت و لذت بخش باشد. طراحی سایت با گزینه های زیاد در صفحه اصلی، فقط اعصاب خرد کن است!

4. پیمایش بیش از حد: کاربران وب پیمایش و حرکت بیش از حد در صفحات را زیاد دوست ندارند. آنها معمولاً به دنبال اولین گزینه معقول هستند که خود را برای کلیک روی آن توجیه کنند. محتوای طولانی که به پایین صفحه کشیده می شود، با حوصله آن ها بازی می کند.

 اشتباه در طراحی سایت

لینک به بیرون

هدف از طراحی صفحه اصلی در طراحی سایت این است که صفحات و قابلیت های دیگر سایت شما کشف شود، بنابراین لینکی که منجر به خروج کاربر سایت شما شود، قطعاً هدف شما نیست.

به همین منظور سعی کنید موارد زیر را در طراحی سایت خود به حداقل برسانید:

- بنرهای تبلیغاتی، دکمه ها و لینک های بیرونی.

- فرم های جستجو برای سایت های دیگر

- عناوین خبری که به مقالات خبری در دیگر وب سایت ها لینک می شود.

- لینک به مطالب در سایت های دیگر

- دکمه های شمارنده ترافیک که آهنگ ترافیک سایت شما را از سایت دیگری مورد بررسی قرار می دهد.

 

ناوبری متفاوت

بعضی از طراحان، به هنگام طراحی سایت، ابتکار به خرج می دهند و ناوبری متفاوتی طراحی می کنند. آیا این مفید است؟

به طور کلی شما باید سعی کنید در طراحی سایت، ناوبری و نوار منویی را طراحی کنید که به یک شکل واحد در سرتاسر سایت در دسترس باشد.

این برای کاربرای خوشایند نیست که نوار منویی را که در صفحه اصلی دیده اند، در صفحه دیگری به شکل متفاوت ببینند. مثلاً طراح سایت نوار منو را در صفحه اصلی در بالای صفحه و در صفحات فرعی در سمت چپ گذاشته. و یا حتی بدتر از آن، صفحاتی که باید به دنبال نوار منو بگردید و یا اینکه نوع کار کردن با آن تغییر کرده باشد و یا اینکه کلمات آن تغییر کرده باشد؟! مثلاً ممکن است در صفحه اسلی گزینه "سبد خرید" مشاهده گردد و در صفحات داخلی همان گزینه تبدیل به "سبد محصولات" گردد.

سعی کنید در طراحی سایت خود، دارای شیوه یکنواختی باشید. کاربران حوصله ندارند در سایت شما مدام یاد بگیرند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۰
حمیدرضا عباسی